Wendell Janssen, Senior Account Manager Horeca bij Heineken
Interview met: Wendell Janssen
Bedrijf: Heineken
Waarom heb je voor dit beroep gekozen?

“Zo’n 16 jaar geleden werd ik door Heineken benaderd. Ik was toen al 9 jaar manager van Grand Café de Kroon en Discotheek Escape en deed al zaken met Heineken. De doorgewinterde heren van toen hielden me in de gaten en zijn een gesprek met me aangegaan. Ik werd aangenomen. In die 16 jaar ben ik in diverse Horeca gebieden werkzaam geweest voor Heineken en de laatste jaren ben ik als account manager werkzaam waarbij ik verantwoordelijk ben voor de binnenstad van Amsterdam, met name de Wallen.” 

Heb je altijd al geweten wat je wilde worden?

“Ik wilde altijd zakenman worden en verkopen. Van een simpel dingetje wilde ik meer maken. En kan ook echt zeggen dat me dat is gelukt; ik doe zaken met verschillende horeca ondernemers.” 

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

“Over het algemeen begin ik mijn dag op kantoor om mijn administratie te doen. Tevens bereid ik me ook voor op de gesprekken die ik die dag heb. Voor de wat lastigere gesprekken bereid ik me een paar dagen eerder voor. Dat is iets wat ik heel serieus neem; een goede voorbereiding is het halve werk. Daarna rijd ik de stad in naar mijn eerste klant en de rest doe ik die dag te voet. Dat lopen van klant naar klant vind ik heel leuk; op die manier heb ik veel directer contact met de ondernemers; ik loop langs, kan ze aanraken en aanspreken. Ik heb geen 9 tot 5 baan, want je hebt nou eenmaal met die horeca te maken dus ben dan ook geregeld ’s avonds onderweg of in het weekend. Er speelt ook altijd wel iets. Het moment dat iedereen vakantie heeft moeten mensen in de horeca juist werken.” 

“Ik wilde altijd zakenman worden en verkopen. Van een simpel dingetje wilde ik meer maken.”

Wat vind je het leukste aan jouw beroep?

 “Het allerleukste is toch wel als iemand met een ‘nee’ begint. Iemand die bijvoorbeeld niet direct zaken met je zou willen doen. Op een of andere manier groeit er dan iets van binnen waarbij ik dan eigenlijk nog meer met mijn intuïtie moet werken dan met mijn zakelijke instinct en daar begint het echte werk. De kunst is om iemand te overtuigen en om een oplossing voor een probleem te vinden. Om iets essentieels voor een zaak te kunnen betekenen. Hierdoor kun je niet alleen voor jezelf, maar ook voor een ander winnen. Die mensen die je uiteindelijk die kans geven, terwijl ze dat in eerste instantie niet dachten, daar moet je dan iets extra’s mee doen.”

Wat vind je er minder leuk aan?

“Als zakenrelaties bijvoorbeeld failliet gaan of problemen hebben waarmee je ze niet kan helpen, of zakenpartners die heel goed met elkaar aan iets begonnen zijn, maar waarbij het toch onderling niet goed gaat. Dat heeft dan effect op hun zaak. We proberen ze uiteraard wel in goede harmonie op weg te helpen en mee te denken voor een oplossing. Maar ze zullen het zelf moeten doen.

Wat is voor jou de grootste uitdaging?
“De grootste uitdaging is als de hele wereld om je heen zegt dat iets niet gaat lukken, terwijl je er zelf wel in gelooft met de betreffende ondernemer. Die uitdaging moet je overwegen en soms juist wél doen.” 
Werk je alleen of in een team?

“In Amsterdam werken we in een team met verschillende accountmanagers en daarboven een salesmanager, verantwoordelijk voor groot Amsterdam. Enkele buitengebieden om Amsterdam horen daar ook bij. We overleggen veel lopende zaken met elkaar. Maar buiten moet ik het werk zelf doen. Het is leuk als je overleg kunt voeren met je collega’s om de markt beter te bewerken. Je leert van elkaars fouten en successen.”

Waar moet je goed in zijn?

“Je moet er goed in zijn om de basis bij jezelf te houden vind ik, weten waar je over praat. Op de Amsterdamse Wallen wordt er geen poppenkast getolereerd. Het is belangrijk dat je je huiswerk dus ook goed doet… en je moet jezelf weer kunnen oppeppen na een tegenslag (dat is niet altijd eenvoudig). Als je dit allemaal toch met plezier en een lach kunt doen is het goed.”

Welke opleidingen zijn nodig?

“Zelf heb ik de Mavo en MEAO gedaan en pas later toen ik bij Heineken werkte ben ik een HBO studie gaan doen. Tegenwoordig als we nieuwe mensen aannemen dan wordt er minimaal een HBO studie vereist.
Daarnaast is het belangrijk om horeca ervaring te hebben. In ieder geval affiniteit met de horeca. Dat stukje horeca ervaring helpt beter om jezelf te kunnen verplaatsen in de ondernemer waarmee je te maken hebt.” 

Wat kun je verdienen?

“Dat ligt aan je prestaties en het aantal jaar dat je dit doet. Elsevier geeft bijna jaarlijks een editie uit waarbij verschillende salarissen onder de loep worden genomen. Hun cijfers kloppen gemiddeld vaak wel.”

Heb je tips voor jongeren?

“Maak jezelf niet kleiner dan je bent; dat is helaas wel vaak wat men doet. Zeker als je bijvoorbeeld niet vanuit huis de juiste begeleiding hebt gekregen of niet de juiste studie hebt kunnen doen.
Laat ook niet je achtergrond of afkomst een belemmering zijn voor datgene wat jij wilt doen. Kijk naar wat jij echt zelf wil. Wees eerlijk tegen jezelf en ga daarvoor!
Niks komt vanzelf dus werk hard, steek er veel tijd in. Als je ergens een afspraak of een sollicitatie gesprek hebt,  zorg dat je goed voorbereid bent. Tegenwoordig kunnen we bijna alles op internet vinden, zo ook informatie over veel bedrijven. Zoeken helpt.”

 “Laat ook niet je achtergrond of afkomst een belemmering zijn voor datgene wat jij wilt doen.”  

Informatie over het bedrijf:

Heineken is een mooi bedrijf om voor te werken. Ik leer nog regelmatig interessante dingen, zowel binnen als buiten de deur. Het is vaak hard werken, maar de sfeer en de bedrijfscultuur is er prettig. Meer informatie over Heineken vind je op: www.heineken.com 

Wendell Janssen, Senior Account Manager Horeca bij Heineken