Niels Callenbach, Cabin Attendant bij KLM
Interview met: Niels Callenbach (1985)
Bedrijf: KLM
 
Waarom heb je voor dit beroep gekozen?

“Toen ik een jaar of 19 was begon ik met mijn studie aan de HvU. Ik deed daar Management, Economie en Recht (MER), maar ik kwam er al snel achter dat dit niet was wat ik wilde. Na 7 maanden ben ik gestopt en heb ik fulltime in een kledingzaak gewerkt. Op mijn 20ste zag ik een vacature voorbij komen van KLM voor Service Agent; inchecken en bagage labelen op Schiphol. Luchtvaart en vliegtuigen hebben altijd erg tot mijn verbeelding gesproken (ik ging vroeger vaak op zondag -met mijn ouders- naar Schiphol om vliegtuigen te spotten) en daarom besloot ik te solliciteren, ik was toen 21. En met succes. Na veel ervaring te hebben opgedaan heb ik vervolgens op mijn huidige functie gesolliciteerd. Ik vlieg nu 6 jaar bij KLM als Cabin Attendant en ik vind dat ik de mooiste baan op aarde heb.” 

Heb je altijd al geweten wat je wilde worden?

“Rond de basisschoolperiode wilde ik altijd straaljagerpiloot worden bij de Koninklijke Luchtmacht. Op de middelbare school kwam ik erachter dat wis- en natuurkunde niet voor mij was weggelegd. De droom van het zitten in de cockpit en het besturen van een vliegtuig moest ik daarom laten varen. Uiteindelijk ben ik echter in de cabine terecht gekomen en merk ik dat ik daar veel meer op mijn plaats zit.” 

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

“Voor elke vlucht meld ik me altijd aan op Schiphol bij het Bemanningencentrum (BMC). Hier haal ik mijn paspoort door een computer, zet ik mijn koffer op de juiste bagagekar en leer ik mijn collega’s kennen. We vliegen namelijk nooit met hetzelfde team, al komt het natuurlijk weleens voor dat je iemand al kent van een andere vlucht. 

“ik vind dat ik de mooiste baan op aarde heb”

In deze zogenaamde briefing bespreken we de Flight Safety gerelateerde aspecten van een vlucht, nemen we de bijzonderheden door en doen we een kennismakingsronde. Dan gaan we naar de gate en verwelkomen we zo snel mogelijk onze passagiers aan boord, we willen natuurlijk op tijd vertrekken. Na de start beginnen we altijd met een drinkservice. Gevolgd door een maaltijdservice. Afhankelijk van de lengte van de vlucht hebben we ook de mogelijkheid om te rusten. Dit kan zijn in een bed ( Ja! Er zijn echt bedden aan boord voor de crew!!), of achter een gordijn. Je kunt hier even je ogen dichtdoen, een boekje lezen of luisteren naar muziek. Ongeveer 2 uur voor de landing delen we nog een maaltijd en een drankje uit aan de passagiers. Eenmaal aangekomen op de bestemming halen wij ook onze koffers op en gaan we naar de crewbus die ons naar het hotel brengt. Onze werkdag zit er dan op en hebben we tijd om te rusten en onze eigen dingen in te doen.” 

Wat vind je het leukste aan jouw beroep?

Het allerleukste aan mijn beroep is telkens het ontmoeten van nieuwe mensen; collega’s en passagiers. Iedereen heeft zijn eigen verhaal. Vaak heel vrolijk, soms ook met emotie en verdriet, dit maakt het erg afwisselend en leuk. Je ziet ook heel veel landen en steden waarvan je de cultuur kan opsnuiven en de lokale specialiteiten van het menu kan eten en drinken. Dit zal denk ik nooit gaan vervelen.

Wat vind je er minder leuk aan?

Onze vluchten terug naar Amsterdam zijn vrijwel allemaal in de nacht, zodat passagiers ’s morgen hun doorverbinding kunnen halen naar hun volgende bestemming. Dit is soms best zwaar. Zeker als er ook nog eens veel tijdsverschil is met Amsterdam. Je moet jezelf dan toch zien wakker te houden, ook als iedereen om je heen in de cabine slaapt en de verlichting uit is.” 

Wat is voor jou de grootste uitdaging?
Mijn grootste uitdaging is ervoor te zorgen dat elke passagier, die in mijn werkgebied zit, zich gezien voelt en een prettige sfeer aan boord heeft ervaren. Je kunt dit bereiken door een kort gesprekje aan te knopen, of in behoefte van de passagier te voorzien.” 
Werk je alleen of in een team?

Ik werk altijd in teamverband. Variërend van 3 tot 13 collega’s. Afhankelijk van het type vliegtuig waar je op dat moment in werkt.” 

Waar moet je goed in zijn?

Je moet goede taalvaardige skills hebben, goed zijn in Engels en Nederlands, zowel schrijven als spreken. Daarnaast moet je goed in teamverband kunnen werken en een breed empatisch vermogen hebben. Je moet je kunnen inleven. KLM heeft service- en dienstverlening hoog in het vaandel staan en als Cabin Attendant van KLM moet je jezelf kunnen opstellen als gastvrouw of gastheer, behandel een ander zoals je zelf ook behandeld wilt worden.” 

Welke opleidingen zijn nodig?

Voor de opleiding tot CA is een minimaal vereiste van HAVO of MBO 4. Het kan erg in je voordeel werken als je ook een HBO- of WO opleiding hebt afgerond.” 

Wat kun je verdienen?

Wanneer je net in dienst komt begin je met een salaris van ongeveer €1900,- bruto. Tegen het einde van je carrière kun je als Senior Purser ongeveer €5000,- bruto gaan verdienen.”

Heb je tips voor jongeren?

Laat je niet uit het veld slaan door een tegenslag. Als je werk of opleiding niet leuk is, kies dan iets dat wel goed bij je past. Volg altijd je hart, dan is werk namelijk geen verplichting maar een hobby en ga je met veel plezier naar je werk.”

 ‘Als je werk of opleiding niet leuk is, kies dan iets dat wel goed bij je past.” 

Informatie over het bedrijf:

De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij KLM werd op 7 oktober 1919 opgericht voor Nederland en haar toenmalige ‘koloniën’. KLM is vandaag de dag de oudste luchtvaartmaatschappij die nog onder haar oorspronkelijke naar opereert. Sinds de fusie in 2004 maakt KLM deel uit van de AIR FRANCE KLM groep.

KLM vormt de kern van de KLM Groep. Van die Groep maken onder meer ook de 100 procent dochters KLM Cityhopper, transavia.com en Martinair deel uit.

klm logo niels