Marc Derby, Oprichter/Eigenaar/Artist manager
Interview met: Marc Derby (1980)
Bedrijf: hebikbedacht.com / CORNERMAN
 
Waarom heb je voor dit beroep gekozen?

“Het artist management ben ik ingerold. Ik was eigenlijk nog voor mijn afstuderen al marketing manager voor een vrij corporate bedrijf (finance sector) en eigenlijk nog te jong en levendig voor die functie toen. Ik leerde een beginnend artiest kennen en besloot mijn ideeën over marketing en muziek samen met hem toe te passen op het werkveld, met enig succes en nam ontslag bij mijn werkgever. Vanuit die samenwerking kreeg ik naast muziek veel interesse voor het gebruik van digitale producten voor promo; ik vond ze vaak nog niet mooi en handig genoeg, dus besloot ik met mijn huidig compagnon nog een bedrijf op te richten waarmee we digitale producten maken en designen; o.a. websites, apps, maar ook hele merken bedenken wij met ons bedrijf Hebikbedacht (met veel klanten uit de muziek-industrie).” 

Heb je altijd al geweten wat je wilde worden?

“Nee, eerst chirurg, toen advocaat; ik heb dan ook nog even rechten gestudeerd. Vervolgens kwam ik er achter dat reclame en marketing me trokken, met name (het tot standkomen van) de gedachte achter de boodschap. Binnen de reclame trok daarbij de jongeren/moderne cultuur mij heel erg. Ik vond (en vind nog steeds) dat veel merken jongeren op een krampachtig popi-jopie manier proberen te bereiken, terwijl kids tegenwoordig veel slimmer zijn dan dat. Hierbij kon ik als eerste mijn ei kwijt in de carrière van Dio, waarmee ik samen met hem en mijn compagnon alles wat we tof vonden konden verenigen (muziek, reclame, media, reizen).” 

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

“Dat verschilt van de hele dag mailen en meeten over een nieuw album/muziek/tour van een artiest tot een brainstorm met een klant die alleen een goed idee heeft en aan ons vraagt dat te vertalen naar een app/website. Daarbij zijn we met Hebikbedacht mede-eigenaar van vacature platform “Vacature Via Ginny” (koppelt leuke mensen, aan nog leukere banen). Hiermee hebben we dagelijks meetings met eigenaresse Ginny met wie we een kantoor delen. Tot slot hebben mijn compagnon en ik onlangs zelf een app gelanceerd genaamd “Push For News” die we wereldwijd aan het promoten zijn. Hele drukke, volle, maar leuke dagen dus!” 

“Ik vond (en vind nog steeds) dat veel merken jongeren op een krampachtig popi-jopie manier proberen te bereiken, terwijl kids tegenwoordig veel slimmer zijn dan dat.”

Wat vind je het leukste aan jouw beroep?

“Alles wat ik bij de vorige vraag heb omschreven houdt in dat we constant op de hoogte zijn van wat er voor behoeften zijn bij allerlei verschillende soorten mensen binnen de maatschappij: de muziek waarmee we ons bezighouden richt zich op jongeren, veel websites en apps ook. Daarbij hebben we een nieuws-app gebouwd waarmee we iedereen op een leuke manier van nieuws denken te voorzien en met Vacature Via Ginny spreken we alle creatieven aan die een baan zoeken. Allemaal best wel zakelijk, maar alles vanuit een creatief perspectief.”

Wat vind je er minder leuk aan?

“Ik mag gewoon niet klagen. Ondanks dat ik meer uren maak dan van 09u tot 17u, en meer dan 5 dagen in de week werk, kom ik op veel plekken, spreek ik veel verschillende mensen en heeft alles wat wij creëren te maken met het tevreden/blij maken van mensen. Bovendien heb ik als eigen baas invloed op eigen tijden, wat inhoud dat af en toe sporten in de ochtend mogelijk is bijvoorbeeld – net als de hele dag keihard muziek draaien op kantoor. Daarbij het grootste geluk dat ik mag samenwerken met mijn beste vrienden.

Wat is voor jou de grootste uitdaging?
“Met Hebikbedacht maken wij digitale producten voor anderen. Toch proberen wij elk jaar een eigen product te lanceren. Daar werken we dan aan in de uren die we over hebben. Dit jaar was dat de “Push For News” app, voor ons een grote uitdaging om zo’n eigen product wereldwijd succesvol te maken; dan is het allemaal gelukt!” 
Werk je alleen of in een team?

“In een team. In principe is dat team in basis twee-mans: samen met mijn compagnon Nadir Mea pak ik alles aan. Wat betreft Vacature Via Ginny is dat vanzelfsprekend met Ginny als toevoeging, en binnen het artist-management van Dio is Dio niet alleen de artiest maar ook onderdeel van het team waarmee we alles rondom zijn carrière aanpakken, bedenken en uitvoeren.” 

Waar moet je goed in zijn?

“Geloven in eigen kunnen, communiceren, maar ook strategisch denken. De juiste mensen om je heen verzamelen is ook een ding; iedereen heeft andere kwaliteiten, maar wel hetzelfde doel. Hierbinnen is het belangrijk dat je elkaars manier van werken respecteert en vertrouwt omdat kwaliteit de basis is: kies de mensen om je heen op basis van sociale vaardigheden en kwaliteit.. Vooral dit laatste is belangrijk om een sterk team te vormen met toekomstperspectief. Tot slot moet je goed weten waar je zelf niet goed in bent, laat dat aan anderen en vergeet vooral niet dingen te DOEN in plaats van alleen uit te stellen en over te dromen.” 

Welke opleidingen zijn nodig?

“Voor alles wat ik doe is niet perse een specifieke opleiding; ik heb mijn capaciteiten denk ik goed verenigd met wat ik leuk vind. Het zelfstandig ondernemen heb ik mezelf vervolgens vroeg aangeleerd door al tijdens mijn studie op eigen initiatief dingen te doen. Ik denk wel dat minimaal een HBO opleiding je leert in bepaalde lijnen te denken en met een bepaalde discipline te werken – als je dat door een opleiding 4 jaar lang moet doen dan wen je daar aan, en dan bedoel ik zelfs al van het dagelijks opstaan en ergens naar toe moeten gaan tot het moeten communiceren (op niveau) met studiegenoten en het behalen van resultaten om te slagen voor de studie: training!” 

Wat kun je verdienen?

“Genoeg. Precies dat: genoeg om te leven, maar als het goed uitpakt ook genoeg om eeehhh….een boot te kopen…(heb ik niet overigens). Ik zeg dit niet omdat ik geen bedragen wil noemen, maar meer omdat het alle kanten op kan. Soms heb je ook goede periodes en soms moet je er flink aan trekken om te verdienen. Dat houd je scherp.”

Heb je tips voor jongeren?

“Je moet dingen DOEN, niet wachten. Dat.” 

 “Je moet dingen DOEN, niet wachten. Dat.” 

Informatie over het bedrijf:
Hebikbedacht maakt mooie, nuttige, digitale dingen zoals de dingen die je op onze website kunt zien: www.hebikbedacht.com
Push For News is een hele toffe app als je makkelijk van al het nieuws op de hoogte wil zijn, meer informatie over de app vind je hier: www.pushfornews.com en download de app gratis in de App Store!
Vacature Via Ginny helpt toffe bedrijven aan leuke/goede medewerkers, en leuke mensen aan mooie banen: www.vacatureviaginny.nl
CORNERMAN is het bedrijf waarmee we het management van Dio doen, en het tourmanagement van The Opposities. Meer inzicht hierin krijg je eigenlijk door via de social kanalen van Dio een kijkje in zijn leven te nemen!

 

Marc Derby, Oprichter/Eigenaar/Artist manager
Marc Derby, Oprichter/Eigenaar/Artist manager