Laura Polder, Docent burgerschap en coördinator bij Stichting StreetPro
Interview: Laura Polder 
Bedrijf: ROC en Stichting StreetPro
 
Waarom heb je voor dit beroep gekozen?

“Tijdens mijn studie Maatschappelijk werk & dienstverlening had ik al snel door dat jongeren empoweren en mogelijkheden laten zien mij een enorme drive gaf. Tijdens mijn werk bij de Kinderbescherming had ik veelal te maken met adolescenten die het niet gemakkelijk hadden en meer wilde in het leven, echter vanuit mijn werk daar kon ik weinig toen voor ze betekenen. Per toeval kwam er een aanbod voorbij om als docent op een ROC te gaan werken. Iets waar ik nog nooit eerder over had nagedacht maar wat bij nader inzien ontzettend goed bij mij past. Bij de eerste stap in school wist ik het gelijk; hier leeft het, diverse jongeren uit allerlei buurten met verschillende achtergronden komen hier samen om aan hun toekomst te bouwen. Als ik naar de mbo studenten kijk zie ik de maatschappij, diversiteit op zijn breedst, dat maakt werken met deze juist zo leuk, nooit een dag en situatie hetzelfde. Al bijna zeven jaar geef ik nog elke dag met veel plezier les, ik zie het als een waar voorrecht; het is elke dag leren, groeien, ontdekken en soms gaat dit met een frons of een traan maar heel vaak met een glimlach.”

Heb je altijd al geweten wat je wilde worden?

“Lang wilde ik kinderarts worden, zelf heb ik last van chronische eczeem en wilde een andere arts worden dan de vele die ik als kind voor me had. Echter veranderde dit nadat ik een meeloopdag in het ziekenhuis had gedaan, ik bleek veel meer affiniteit te hebben met de mentale gesteldheid dan de fysieke. Ik wilde voornamelijk arts worden om patiënten het gevoel te geven dat ze geen nummer zijn maar een waar mens dat gezien mag worden. Op het moment dat ik me dat realiseerde ben ik anders naar mijn toekomst en passende studie gaan kijken. Ik ben maatschappelijk werk gaan studeren om meer te leren over mensen en passende begeleiding. Deze studie komt mij nog elke dag van pas tijdens mijn werk als docent. Nadat ik mijn studie maatschappelijk werk en dienstverlening had afgerond heb ik 2 diverse banen gehad en gezocht wat ik nou echt wilde. Makkelijk was het niet want de keuze is groot. Maar ik wist wel dat ik meer met jongeren wilde doen en echt iets voor hen wilde betekenen, weg van wachtlijsten en weinig mogelijkheden. Groeien wilde ik met ze. In 2008 stierf plotseling mijn enige en jongere broer. Rondom zijn overlijden sprak ik met veel van zijn vrienden over de (on)zin van het leven, waar we na de dood heen gaan en waarvoor we hier op aarde zijn. Die gesprekken sloegen zo in bij me en ik schrok hoeveel jongeren aangaven dat zeer weinig mensen met hen spraken over het leven en de vragen die hierbij horen. Op 1 bepaalde avond, met die vrienden, wist ik het. Ik wil jongeren empoweren en in gesprek over onderwerpen waar voor sommige een taboe op heerst. Niet lang daarna kwam het ROC op mijn pad.”

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

“Mijn dagen zijn zeer divers en ook afhankelijk waar ik werk. Als ik voor Stichting StreetPro werk dan begin ik mijn dag thuis met mijn e-mails, de dag voor te bereiden en ga dan mijn werk. Stichting StreetPro begeleidt vroegtijdig schoolverlaters terug naar een passende opleiding en of werk. Minimaal 8 weken lang, 4 dagen in de week worden de jongeren door mij en andere coaches begeleid hierbij. 

“Het is elke dag leren, groeien, ontdekken en soms gaat dit met een frons of een traan maar heel vaak met een glimlach”

We starten altijd de dag met een dagopening, hier spreken over wat we gaan doen tijdens die dag en de daarbij behorende doelen. De jongeren komen om 10u binnen die tot 15:30 worden getraind en gecoacht. Daarna hebben we weer overleg en bespreken we de dag na. Rond 17u ga ik naar huis en dan denk dan een aantal ideeën uit, volg debatten, ben volop bezig met zelfontwikkeling om op deze wijze meer voor de jongeren te kunnen betekenen. Wanneer ik lesgeef op het ROC ben ik de avond van te voren al bezig met de lesvoorbereidingen. Gemiddeld geef ik 4 lessen Burgerschap op een dag, deze zijn vrij intensief. Burgerschap kun je vergelijken met maatschappijleer echter probeer ik de onderwerpen veel meer te laten aansluiten bij hun eigen leefwereld zodat ze hier bijvoorbeeld op hun stage mee aan de slag kunnen. Tijdens die lessen ben ik continue bezig met onderwerpen waar zowel ik als de studenten veel over na moeten denken. Na de lessen loop ik vaak uitgebreid naar huis om alles even te laten bezinken. Thuis bereid ik dan weer de les voor voor de dag daarna. Ook ben ik veel met social media bezig, ik twitter graag. Naar mijn idee een super platform om meer te leren van collega’s en andere boeiende organisaties (door de hele wereld) die verschil maken, zo probeer ik elke dag iets te leren. Mijn telefoon gaat veel op een dag; jongeren die bellen met allerlei vragen over, ketenpartners met wie ik/ wij samen werken of de laatste tijd wordt ik ook steeds meer gevraagd om ergens te spreken over het gave werk wat ik doe. Dit allemaal maakt dat mijn dagen er heel divers uitzien, geheel passend bij mij want ik verveel me snel :-).”

Wat vind je het leukste aan jouw beroep?

“Het werken met jongeren, hun het gevoel geven dat er een toekomst is, dat hun toekomst ook bestaat, dat het kan, dat ze tellen. Als ik lezingen geef dan neem ik altijd jongeren mee. Vele lezingen welke over onderwijs of jongeren gaan zijn druk bezocht maar er zit bijna altijd nooit een student bij. We praten erover, maar ik neem ze gewoon mee! Ik vind leerlingenparticipatie enorm belangrijk, niet alleen over ze praten maar ook Met ze! Vaak hebben ze zelf goede ideeën en oplossingen voor het nodige. Doordat ik jongeren meeneem zien zij ook dat dingen echt mogelijk zijn en geven dit door aan anderen, naar mijn idee de beste manier van inspireren. Door en voor elkaar.
Ik probeer bruggen te slaan waar men ze niet verwacht, zowel de jongeren als ketenpartners. Ik geloof niet zo goed in het woord; nee. Veel is mogelijk, je moet alleen durven te vragen. Met mijn werk hoop ik jongeren een extra push te geven maar ook het besef dat het prima is om te vallen, het gaat juist om hoe je opstaat. Ik besef me dagelijks dat groeien niet altijd even gemakkelijk is maar daarvoor ben ik er samen met tig andere collega’s om die helpende hand te geven. Als je jongeren dan vooruit ziet komen, of bijvoorbeeld hun diploma ziet halen, dan is dat het mooiste compliment wat je kan krijgen.”

Wat vind je er minder leuk aan?

“Dat ik te maken heb met bureaucratie, regels en soms geldgebrek. Werken met jongeren gebeurt niet alleen tussen 9 en 17 uur.  Zo zat ik met kerstavond bij de daklozenopvang, omdat dat nodig was voor een jongen. Enkelen hebben mijn telefoonnummer en dat maakt dat soms de telefoon om 22 uur gaat, echter wanneer deze gaat weet ik ook dat er dan echt iets aan de hand is. Eigen grenzen bewaken is daarbij belangrijk net zoals nee kunnen zeggen. Het kan soms ook pijnlijk of lastig zijn wanneer een jongere terugvalt of niet mee Wat trouwens ook minder leuk is als jongeren terugvallen, of niet echt zien wat jij met ze bedoelt en dan ook jammer als sommige ouders niet helemaal meewerken, soms als ze niet willen of juist niet weten hoe.”

Wat is voor jou de grootste uitdaging?

“Om mijzelf regelmatig uit te dagen in mijn werk en te blijven vernieuwen.”

 
Waar moet je goed in zijn?

“Als docent en coördinator ben ik veelal bezig met het empoweren van jongeren en hen een stapje verder laten zetten; hiervoor heb je visie over jouw werk en het vak, zo min mogelijk oordelen en een “out of the box” mindset nodig. Goede vriendin, Tanja Jadnanansing heeft hiervoor de LEF methode bedacht; Luisteren, Empathie en Feedback. Juist omdat iedere jongere en verhaal anders is maakt dat dat je verder moet kijken en denken dan je vaak gewend bent. Ook bereid zijn tot reflectie en groei is van belang. Werken met jongeren is als een spiegel, je leert zoveel over jezelf en de ander dat je elke dag blijft groeien, dit moet je wel willen en durven.”

Werk je alleen of in een team?

“Ik werk graag in een team. Ik geloof dat je samen meer kan beteken dus goed teamwork is voor mij van groot belang.”

Welke opleidingen zijn nodig?

“Voor mijn werk als docent is de lerarenopleiding omgangskunde of maatschappijleer nodig, ook is het van belang dat je echt een affiniteit en interesse hebt om te werken met deze jongeren. Het mbo is zeer divers; van niveau 1 tot en met niveau 4, van diverse achtergronden dus dat maakt dat je als docent ook moet kunnen inspelen op deze verschillen in de klas. Wil je jongeren coachen en of begeleiden dan is de opleiding Maatschappelijk Werk & Dienstverlening van belang.”

Wat kun je verdienen?

“Tussen de €1800 en €3000 bruto per maand.”

Heb je tips voor jongeren en hun toekomst?

“Volg je dromen en durf (hulp) te vragen. Ik doe dagelijks dingen waarvan ik niet precies weet waarom ik het doe; maar het voelt goed, het past bij mijn dromen en ik word er blij van. Bijna altijd valt dit later op z’n plek omdat dan blijkt dat ik die eerdere ervaring tijdens iets anders kan gebruiken. Jongeren van nu groeien op in een wereld waar “crisis heerst” en wellicht minder mogelijkheden maar ik geloof echt dat je je eigen mogelijkheden maakt. Het klinkt bijna te simpel en onwerkelijk maar ik zie dagelijks voorbeelden dat het echt kan. Durf te dromen & vragen en de wereld zal zich openen voor je.” 

“Ik doe dagelijks dingen waarvan ik niet precies weet waarom ik het doe; maar het voelt goed, het past bij mijn dromen en ik word er blij van.

Informatie over het bedrijf:

Stiching StreetPro is in 2009 ontwikkeld door de Stichting Straatvoetbal Bond Nederland (SVBN) naar aanleiding van de hoge uitvalcijfers op het MBO. Met het project StreetPro beoogde de SVBN jongeren die voortijdig waren uitgevallen of dreigden uit te vallen weer een positief toekomstperspectief aan te reiken. Stichting StreetPro bereikt haar doel door het aanbieden van oplossingsgerichte coaching en vraaggerichte maatwerkprogramma’s die nauw aansluiten op de talenten en belevingswereld van jongeren. Voor meer informatie: www.streetpro.nl 

Het ROC van Amsterdam is een organisatie met 300 type MBO opleidingen verspreid over Amsterdam en daarbuiten. Het is een plek waar talent ontwikkelen voorop staat en geïnvesteerd wordt in mensen, om een brug te slaan naar werk, vervolgopleiding en samenleving. www.rocva.nl

streetpro-logo-250

roc_logo