Jacqueline van Eeten, Marketing Manager Sperry BeNeLux
Interview: Jacqueline van Eeten
Bedrijf: Sperry BeNeLux
 
Waarom heb je voor dit beroep gekozen?

Het leek mij heel leuk verantwoordelijk te zijn voor een merk of product en dit op een mooie manier in de markt te zetten.” 

Heb je altijd al geweten wat je wilde worden?

Nee, ik wilde tot het 6e jaar van het VWO naar de ALO (sportlerares worden) omdat sporten mijn passie was. Maar zag mezelf dat opeens niet mijn hele leven doen, en moest toen op het laatste moment iets anders kiezen. Na wat verschillende opleidingen en werkzaamheden ben ik de studie Commerciele Economie gaan volgen op de HEAO. Eigenlijk voornamelijk omdat dit een heel brede opleiding is en je nog steeds veel kanten op kunt. Tijdens mijn studie vond ik de Marketing- en Communicatievakken het leukst en toen is de passie ontstaan voor Product Management en Marketing.” 

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

Als je Marketing Manager bent is geen dag hetzelfde. De ene dag ben je bezig met het organiseren van een beurs, de andere dag zit je samen met een klant een actie te bedenken om de verkopen van Sperry te stimuleren. Ook werk ik nauw samen met ons PR bureau, om de merkbekendheid van Sperry en het verhaal achter het merk,

Maar zag mezelf dat opeens niet mijn hele leven doen, en moest toen op het laatste moment iets anders kiezen

(Sperry is de uitvinder van de allereerste bootschoen en dus HET origineel) te vertellen aan zowel de pers als de consument. Ook Social Media zijn hiervoor natuurlijk belangrijk, en daarom ben ik bezig met het maken van een goed plan hiervoor.

Wat vind je het leukste aan jouw beroep?

“Het werk als Marketing Manager is heel afwisselend, je bent zowel creatief als analytisch bezig. Ook is het leuk om zowel operationele dingen te doen, zoals het inrichten van een etalage en showroom en aan de andere kant strategische plannen te maken voor de komende jaren.” 

Wat vind je er minder leuk aan?

Het resultaat van acties en activiteiten is niet altijd te meten. Het duurt soms lang voordat je de opbrengst ziet van alle inspanningen.

Wat is voor jou de grootste uitdaging?

“De merkbekendheid te laten groeien en het gevoel van het merk over te brengen aan de consument.”

Waar moet je goed in zijn?

Het is belangrijk dat je zowel creatief als analytisch bent en goed kunt organiseren. Bovendien moet je goed kunnen communiceren met heel veel verschillende mensen, zowel binnen Sperry en Wolverine als met externe bureaus en leveranciers.”

Werk je alleen of in een team?

Ik werk samen met Sales in de Benelux, wij zijn een heel klein team. Verder werk ik met collega’s van het Europese hoofdkantoor in Londen en het Sperry team in de USA.

Wat kun je verdienen?

Tussen €35000 en €100.000 bruto per jaar, afhankelijk van leeftijd, ervaring en bedrijf.” 

Welke opleidingen zijn nodig?

“Een HBO opleiding, Commerciële Economie, Marketing en/of Communicatie.” 

Heb je tips voor jongeren en hun toekomst?

Doe alles wat je doet vol passie en overgave. Wees niet bang voor een (nieuwe) uitdaging en volg je gevoel. Het is belangrijk dat je werk doet waar je je prettig bij voelt (zowel het werk als je werkomgeving) en waar je je energie in kwijt kunt.

 Wees niet bang voor een (nieuwe) uitdaging en volg je gevoel

Informatie over het bedrijf:

Sperry bestaat al ruim 80 jaar en is de uitvinder van de allereerste bootschoen. Het is wereldwijd een zeer groot merk, en sinds een aantal jaren ook in Europa verkrijgbaar. Meer informatie over Sperry kun je vinden op www.sperrytopsider.nl. Sperry is onderdeel van Wolverine Worldwide, een van de grootste schoenenfabrikanten ter wereld. Andere Wolverine merken zijn b.v. Merrell, Saucony, Keds, Cat footwear, StrideRite, Sebago en Hush Puppies. Meer informatie over Wolverine is te vinden op: www.wolverineworldwide.com

logo jac