Ginny Ramkisoen, CEO Vacature Via Ginny
Interview met: Ginny Ramkisoen (1985)
Bedrijf: Vacature Via Ginny
 
Waarom heb je voor dit beroep gekozen?

“Toen ik van de middelbare school afkwam wist ik niet zo goed wat ik wilde. Ik ben toen 2 opleidingen gaan doen, waar ik eigenlijk naderhand helemaal niks mee wilde doen in de toekomst. Maar goed dat wist ik toen nog niet en ik probeerde maar wat dingen die leuk klonken of mijn vrienden gingen doen om een keuze te maken voor mezelf. Door de jaren heen ben ik mezelf gaan oriënteren wat ik nou zelf leuk vond en dat ging met vallen en opstaan. Op een gegeven moment viel het mij op dat ik heel veel vrienden en kennissen aan een baan koppelde omdat ik inmiddels een groot netwerk had opgebouwd. Ik kende bijvoorbeeld veel personen met een eigen bedrijf die op zoek waren naar personeel, en zij stelden regelmatig de vraag of ik niet iemand kende die geschikt zou zijn voor de functie die zij vrij hadden. Vaak wist ik wel een goede match te maken. Dat ik uiteindelijk mensen aan een baan had geholpen vond ik heel speciaal. De vraag of ik niet een leuke baan voor vrienden en kennissen kon regelen kwam vaker en vaker en heb toen op een doodgewone middag besloten een facebookpagina aan te maken speciaal voor degene die op zoek waren naar een baan. Dit deed ik naast mijn job als Label Manager voor een platenmaatschappij. De facebookpagina liep dusdanig goed dat ik het alsmaar drukker kreeg. Ik had me eigenlijk nooit voorgesteld om iets te gaan doen met recruitment, maar er zat zoveel potentie in Vacature Via Ginny, dat ik besloot mijn baan op te zeggen om me volledig hierop te richten.” 

Heb je altijd al geweten wat je wilde worden?

“Vroeger wilde ik altijd astronaut worden. Sinds mijn jeugd heb ik een fascinatie voor de ruimte, maar aangezien ik vrij slecht was in de vakken die je hiervoor moest halen, heb ik dat vrij snel uit mijn hoofd gezet. Ik ben eigenlijk tot ver achterin mijn ‘twenties’ nog bezig geweest met uitzoeken wat ik nou echt wilde doen. Uiteindelijk is dat gelukt haha!” 

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

“Mijn werkdagen beginnen om 10u en dan begin ik standaard met e-mails lezen en beantwoorden. Vervolgens maak ik een to-do-list en werk ik deze af. We zijn dagelijks bezig met het koppelen van mensen aan banen, dus ook daar zijn wij gedurende de dag mee bezig. 

“Door de jaren heen ben ik mezelf gaan oriënteren wat ik nou zelf leuk vond en dat ging met vallen en opstaan.”

Daarnaast staan er vaak meetings met mijn collega’s op de planning of ga ik de deur uit voor een lunch met een klant.” 

Wat vind je het leukste aan jouw beroep?

“Het allerleukste is mensen helpen, ik weet hoe lastig het kan zijn een baan te vinden en hoe waardevol het is om een goede baan te vinden waar je blij van wordt. Als we daarin kunnen helpen dan zijn we eigenlijk levens van mensen positief aan het beïnvloeden en dat doet mij goed!” 

Wat vind je er minder leuk aan?

“De minder leuke kanten wegen niet op tegen de leuke kanten, maar het is soms wel heel intensief om een eigen bedrijf te hebben. Het is niet altijd even leuk, je moet vaak lastige keuzes maken; je moet continue A of B kiezen en dat is heel spannend, je kan niet in de toekomst kijken dus je weet niet welke keuze het beste uitpakt en dat is soms heel eng. Je bent je ook heel erg van bewust dat de keuzes die je maakt heel veel invloed hebben of je wel salaris hebt over een half jaar en dat kan wat stress met zich meebrengen maar daar moet je mee zien om te gaan. Het hebben van een eigen bedrijf gaat zelden zonder slag of stoot, maar je moet het jezelf zo relaxed mogelijk maken als dat mogelijk is; schakel de juiste mensen in die jou kunnen ondersteunen, aanvullen en datgene doen waar zij goed in zijn zodat jij je kan focussen op waar jij goed in bent.” 

Wat is voor jou de grootste uitdaging?
“Om een goed en succesvol bedrijf te maken van iets wat is begonnen als een Facebookpagina en ik kan zeggen dat dat na 3 jaar keihard werken, aardig de goede kant op gaat!” 
Werk je alleen of in een team?

“Ik werk samen met twee fantastische compagnons, Marc Derby en Nadir Mea en we hebben twee super stagiaires!” 

Waar moet je goed in zijn?

“Het is belangrijk dat je interesse hebt in mensen, immers probeer je voor de juiste match te zorgen tussen bedrijven en personen. Het is dan belangrijk dat je goed naar mensen kan luisteren en weet waar de behoeftes liggen. Tevens is het goed als je zelfverzekerd, enthousiast en positief bent.” 

Welke opleidingen zijn nodig?

“Ik heb geen opleiding tot business owner gevolgd. Ik heb zelf Modehandel & Styling gestudeerd. Daar kun je niet heel veel mee, maar daar kwam ik te laat achter.” 

Wat kun je verdienen?

“Dat kan variëren; van een maandsalaris tot winst die je aan jezelf kunt uitkeren. Als je bedrijf goed loopt, dan heb je veel kans op dat laatste.”

Heb je tips voor jongeren?

“Het is niet altijd makkelijk om te solliciteren, er zijn veel mensen die op zoek zijn naar een baan. Twijfel nooit aan jezelf, want het ligt niet aan jou; er zijn ontzettend veel mensen die op één functie solliciteren.  Niet opgeven en doorgaan want je droombaan zit er echt tussen. Probeer zoveel mogelijk ervaring op te doen, je hoeft niet voor een appel en ei ergens te werken maar als je ergens terecht wilt komen, dan zou je eventueel op vrijwilligersbasis jezelf kunnen aanbieden om ervaring op te doen. Maak je opleiding af, je merkt toch dat veel van wat je op school krijgt, later terugkomt in de praktijk.”

 “Maak je opleiding af, je merkt toch dat veel van wat je op school krijgt, later terugkomt in de praktijk” 

Informatie over het bedrijf:

Het in 2013 door eigenaresse Ginny Ramkisoen opgerichte online platform voor werkzoekenden is de afgelopen drie jaar uitgegroeid van een Facebookpagina voor vrienden, maar een professionele organisatie die bedrijven voorziet van exposure bij de juiste doelgroep van kandidaten. Daarnaast koppelt Vacature Via Ginny werkgever succesvol aan werknemer. Allemaal op een informele manier, want solliciteren mag wel wat leuker worden. Met Vacature Via Ginny doorbreekt Ginny het stoffige imago wat de arbeidsmarkt jarenlang heeft gehad. Met maar liefst 60.000 unieke bezoekers per maand op de website, meer dan 22.000 likes op Facebook en een steady following op de overige social media kanalen, werd het dan ook tijd om een vernieuwde versie van de geprezen minimalistische eerste website te presenteren. Vacature Via Ginny plaatst vacatures in de ‘creatieve branche’.

Ginny Ramkisoen, CEO Vacature Via Ginny