Damaira Anijs, Directeur DNA Community
Interview met: Damaira Anijs (1985)
Bedrijf: DNA Community BV

 

Waarom heb je voor dit beroep gekozen?

“Van jongs af aan wilde ik altijd al mensen helpen, daarom ben ik vroeger ook de advocatuur ingegaan om fiscaaljurist te worden. Ik kom uit een creatieve familie en zij hadden financiële en juridische begeleiding nodig en zo is DNA Community ontstaan.” 

Heb je altijd al geweten wat je wilde worden?

“Ik wilde eigenlijk altijd advocaat worden. Op basis van mijn stage ervaringen besefte ik mij dat de advocatuur niet echt bij mij past. Het is mij iets te formeel en miste daar de dynamiek.” 

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

“Wat ik o.a. dagelijks doe is het begeleiden van ondernemers in de creatieve sector. DNA Community is een one-stop –shop met een team van experts die werken onder leiding van een partner onder toezicht van een accountmanagement team. Gezamenlijk met ons team van experts hebben wij een DNA accelerator ontwikkelt, welke aangeeft dat je  als ondernemer in 7 verschillende fases terecht komt. Waarbij DNA bij iedere fase een dienst aanbiedt, om je naar de volgende fase toe te helpen wat resulteert in een succesvolle onderneming. Je kunt een en ander onderverdelen in het opstarten van je onderneming, het managen van je onderneming en dat je naar de markt toegaat met je onderneming. Bij het opstarten moet je denken aan het schrijven van een ondernemingsplan, een financieel plan, voorzien van een lening of koppelen aan een investeerder. Bij het managen moet je denken aan data en administratie die op orde moeten zijn, bekijken of fiscale constructies interessant zijn, en de juridische zaken (contracten en algemene voorwaarden) goed in elkaar zitten. Vervolgens ga je naar de markt toe om je te introduceren of om juist een grotere afzetmarkt te creëren, denk aan branding, PR, eventplanning en dat je website goed in elkaar zit). 

“Ik kom uit een creatieve familie en zij hadden financiële en juridische begeleiding nodig en zo is DNA Community ontstaan.”

Om een indeling van mijn dag aan te geven: ik begin mijn dag met het checken van mijn behoorlijk volle mailbox. Eenmaal op kantoor bekijk ik mijn to do list en verwerk ik hetgeen wat er in mijn mailbox is bijgekomen op mijn to do list. De eerste afspraken beginnen meestal om 11:00. Met de buitenlandse klanten heb ik meestal eind van de dag Skype meetings. In de avond, vaak rond 19:00 ga ik naar evenementen om te netwerken. Eigenlijk is mijn baan is zeer gevarieerd, dus heb ik zeker ook met andere zaken te maken dan ik net heb omschreven. Nu zit ik bijvoorbeeld in een periode van de aangifte omzet belasting, alle klanten moeten dan aangestuurd worden om de gegevens in te leveren (bonnen en facturen etc.). Voor wat betreft nieuwe klanten houd ik me bezig met acquisitie / follow ups naar aanleiding van een kennismaking en het door ons gedane voorstel. Ik bekijk samen met ze hoe ze er nu instaan en hoe we hun van dienst kunnen zijn. Uiteraard gaan we mee met de tijd en zijn we op social media ook heel actief en promoten we graag de activiteiten die we ondernemen.”

Wat vind je het leukste aan jouw beroep?

“Dat je helpt bij de groei van een bedrijf. Je bouwt een band met elkaar op en ondergaat gezamenlijk de groei. Het is heel dankbaar werk! Het is dan ook mooi om te zien hoe het van een startende onderneming naar een succesvolle onderneming groeit. Mooie voorbeelden daarvan zijn Imaan Hammam, maar ook de producer Reverse, designer Nomiby Naomi die we financieel begeleiden en samen iets moois tot stand hebben gebracht.”

Wat vind je er minder leuk aan?

“De facturatie… Maar dat laat ik tegenwoordig aan een ander over en dat scheelt. Verder heb ik regelmatig dagen dat ik rond 22:00 / 23:00 ’s avonds thuiskom van evenementen in verband met netwerken. Soms vind ik het lastig om even wat rust in te plannen, die je wel nodig hebt om je op te laden.

Wat is voor jou de grootste uitdaging?
“Om ons concept van het 7 stappenplan landelijk te krijgen en vervolgens internationaal te trekken omdat ook in andere landen behoefte is aan de diensten die wij te bieden hebben.”
 
Werk je alleen of in een team?

“Wij werken in een team met 7 verschillende partners en daarnaast heb ik nog collega’s die zich ontfermen over de accountmanagement, die voor de koppeling zorgen tussen de verschillende fases en diensten, business development en een stukje advisory.”

Waar moet je goed in zijn?

“Time management is heel belangrijk. Doelgericht te werk gaan en voldoende inlevingsvermogen hebben om de behoeftes van de klanten goed te kunnen begrijpen om vervolgens de juiste diensten toe te passen.” 

Welke opleidingen zijn nodig?

“Zelf heb ik fiscaalrecht gestudeerd. Wat voor hetgeen ik doe ook direct een goede basis is.” 

Wat kun je verdienen?

“Als je binnen afzienbare tijd niet op €3000 bruto per maand zit, dan doe je iets niet goed… Wel is het aan te raden vooraf een financieel plan op te stellen, zodat je van te voren bepaalt hoe je wilt/ denkt te groeien.”

Heb je tips voor jongeren?

“Wat ik bij heel veel jongeren zie is dat ze niet in zichzelf geloven. Dus mijn tips zouden zijn: geloof in jezelf, houdt duidelijk voor ogen wat je doel is, zet dat om in een plan en koppel daar vervolgens een verdienmodel aan.” 

 “Wat ik bij heel veel jongeren zie is dat ze niet in zichzelf geloven.” 

Informatie over het bedrijf:

DNA Community BV is een onderneming die ondernemers in de creatieve sector begeleidt bij het behalen van succes. Wij hebben hiervoor een 7 Stappen plan ontwikkeld. Waarbij wij gezamenlijk met de ondernemer 7 stappen doorlopen die resulteren in een succesvolle onderneming. De 7 stappen zien op het opstarten van je onderneming, managen van je onderneming en marketing. Voor meer informatie over de 7 Stappen verwijzen we graag naar ons E-book. En voor meer informatie over onze diensten nodig ik jullie uit onze website te bekijken: http://www.dnacommunitybv.com/

Damaira Anijs, Directeur DNA Community