Christian Looman, Founder CL Events & Management en Attachée PR|Communication|Events
Interview met: Christian Looman (1972)
Bedrijf: CL Events & Management en Attachée PR|Communication|Events

 

Waarom heb je voor dit beroep gekozen?

“Gedurende mijn studie was ik werkzaam als student croupier bij Holland Casino waar ik na mijn afstuderen ben gaan werken als full time croupier. Tijdens mijn loopbaan bij Holland Casino ben ik in- en extern gaan solliciteren op marketing functies. Uiteindelijk kon ik binnen Holland Casino doorstromen naar de marketingafdeling waar ik al snel de functie van marketing & communicationsmanager ging vervullen. Onder mijn verantwoordelijkheden vielen ook de acties en het entertainmentaanbod. Gedurende die periode wist ik dat als ik ooit iets voor mezelf wilde beginnen, wat altijd wel mijn ideaal was geweest, dat het iets met entertainment te maken moest hebben. Na 12 mooie jaren bij Holland Casino ben ik toen uiteindelijk voor mezelf begonnen en heb ik een bedrijf gestart in eventorganisatie en artiestenmanagement.” 

Heb je altijd al geweten wat je wilde worden?

“Eigenlijk niet. Toen ik mijn Havo had afgemaakt wist ik niet goed wat ik wilde gaan doen. Ik ben toen MEAO gaan doen om vervolgens naar het HEAO te gaan en daar Commerciële Economie te gaan studeren. Een vrij brede studie waar ik vele kanten mee op zou kunnen, immers ik had geen vastomlijnd toekomstbeeld met wat ik wilde gaan doen later. Ik was jaloers op mensen die al wisten dat ze dierenarts, tandarts of advocaat wilde worden. Ik wist inmiddels door mijn studie wel dat in het marketingvak mijn toekomst lag.” 

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

“De werkdagen zijn heel verschillend en afwisselend en dat is ook wat ik leuk vind. Geen dag is hetzelfde. Ik sta wel altijd omstreeks 8 uur op en daarvoor heb ik dan al even het nieuws gekeken en doorgenomen. Vervolgens scan ik snel mijn email en andere berichten op mijn telefoon en dan begin ik aan mijn dag. Ik heb de eerste jaren veel vanuit huis gewerkt. Soms staat een dag vol met afspraken en ben je veel op pad en soms heb je kantoordagen. Aangezien mijn werk niet vastomlijnd is heb ik geen vaste dagindeling. Variatie is ook wat ik nodig heb. Met name in mijn werk. De ene keer ben je druk met sommige artiesten waar ik het management voor doe en een andere keer weer met een event waar ik mee bezig ben. Daarnaast ben ik recentelijk Attachée gestart. Een bureau dat zich met name richt op PR en daarnaast ook op communicatie en events. 

“Ik was jaloers op mensen die al wisten dat ze dierenarts, tandarts of advocaat wilde worden.”

Aangezien ik dit niet alleen doe hebben we een kantoor in Amsterdam en dat geeft weer iets meer structuur aan de dagen omdat ik veel op kantoor ben en vanuit daar werk. ” 

Wat vind je het leukste aan jouw beroep?

 “Dat het zo afwisselend is. Daarnaast kom ik door mijn beroep en door mijn met zorg opgebouwde en onderhouden netwerk op veel leuke events. Het entertainment en PR vak is een van de leukste die er is. Daarnaast is het geen 9-5 job. Vaak ben ik in de avond nog op pad, ben ik ergens voor uitgenodigd of heb ik afspraken staan. Ook dat maakt het leuk en afwisselend. Aan de andere kant maak je soms ook lange dagen, maar als je doet wat je leuk vindt is het allemaal niet erg en voelt het niet als werk.”

Wat vind je er minder leuk aan?

“De evenementenbranche heeft best onder druk gestaan de afgelopen periode vanwege de slechte economie. Bedrijven bezuinigen in tijden dat het minder gaat het eerste op events en besteden er pas als laatste weer geld aan als het beter gaat. Als er minder evenementen, feesten en partijen zijn houdt dit automatisch in dat artiesten minder werk hebben. Alles hangt met elkaar samen. Hierdoor merk je dat iedereen heel erg bezig is om zijn bestaan veilig te stellen en dat er praktisch geen sprake is dat mensen elkaar ook wat gunnen. Daarnaast is loyaliteit in deze wereld vaak ver te zoeken. Maar ik blijf altijd dicht bij mezelf en behandel mensen zoals ik zelf ook graag behandeld wil worden.

Wat is voor jou de grootste uitdaging?
“Mijn uitdaging is om mijn werk altijd voor 100% te doen en van alle events een succes te maken. Groot of klein. Weinig of veel budget. Dat maakt niet uit, maar gewoon dat men na afloop er nog (lang) over napraat. Dat kan overigens in kleine dingen zitten, zijn vaak de details die het hem doen. Met betrekking tot het PR-bureau is het een uitdaging om voor de bedrijven, merken of personen waar we mee werken mooie publicaties te regelen en ze op allerlei manieren in de spotlight te zetten en houden.” 
 
Werk je alleen of in een team?

“Ik werkte veel alleen, maar je werkt met events vaak wel met meerdere mensen. Denk aan licht/geluid, aankleding, catering etc. Dat huur je in, maar uiteindelijk stuur je het allemaal wel aan en werk je nauw samen. Met betrekking tot het PR-bureau zijn er al mensen in dienst dus daar werken we in teamverband wat ook weer heel leuk is. Vroeger bij Holland Casino stuurde ik ook twee teams aan. Ik functioneer goed zelfstandig maar kom ook in een team prima tot mijn recht.”

Waar moet je goed in zijn?

“Het is belangrijk dat je goed kunt plannen, met mensen kunt omgaan en voor niet minder dan het beste resultaat gaat.” 

Welke opleidingen zijn nodig?

“Op zich is een gedegen achtergrond altijd fijn, al ken ik ook voldoende mensen zonder opleiding die het heel ver hebben geschopt. Ik denk dat je doorzettingsvermogen, drive en wilskracht nodig hebt. Kennis en ervaring kun je ook in de praktijk opdoen als je maar gedreven en leergierig bent. Ikzelf heb HEAO-Commerciële Economie gedaan en vervolgens tijdens mijn loopbaan bij Holland Casino heb ik mijn MBA nog gehaald. De ervaring leert wel dat papieren nog steeds belangrijk zijn dus ik zou er altijd voor zorgen een gedegen opleiding te volgen en af te ronden.” 

Wat kun je verdienen?

“Dat varieert enorm. Binnen het evenementen en artiestenmanagement vak wordt gewerkt met een percentage. Dit houdt in dat als je een groot event hebt je ook meer zult verdienen, maar daar zit vaak ook meer werk in. Als artiesten werk hebben, krijg jij er als manager een percentage van. Werken ze niet, verdien je dus ook niets. Terwijl achter de schermen vaak wel het werk voor ze door gaat. Of je bent druk bezig voor ze met dingen die geen geld opleveren zoals interviewafspraken voor bladen, op radio of TV. Een PR bureau krijgt maandelijkse inkomsten van de klanten/merken waarmee ze willen. Als er veel klanten zijn kan dat best lucratief zijn. Aan de andere kant is het altijd zaak de kosten goed in de gaten te houden zodat er in ieder geval niet meer uit gaat dan dat er binnenkomt.”

Heb je tips voor jongeren?

“Doe vooral iets waar je plezier in hebt. Iedere dag met tegenzin iets doen is vreselijk. Als je bovendien iets doet wat je leuk vindt en van je hobby je werkt maakt, hoef je eigenlijk nooit te werken.
Daarnaast is mijn motto: het leven is een feest, maar je moet wel zelf de slingers ophangen. Oftewel work hard, play harder.” 

 “Het leven is een feest, maar je moet wel zelf de slingers ophangen. Oftewel work hard, play harder.”  

Informatie over het bedrijf:

www.christianlooman.nl
www.attachee.nl
twitter: @chrislooman / @attacheeNL
instagram: @chrislooman / @attacheeNL
linkedin: Christian Looman / Attachée NL
Facebook: @CL Events & Management / @AttacheeNL 

Christian Looman, Founder CL Events & Management en Attachée PR|Communication|Events
Christian Looman, Founder CL Events & Management en Attachée PR|Communication|Events