Charlotte Bal, Interim Management Assistant / Virtual Assistant
Interview met: Charlotte Bal (1977) 
Bedrijf: Charlywerkt!@
Waarom heb je voor dit beroep gekozen?

“Heel eerlijk, niet uit passie, maar omdat ik nadat ik met mijn studie was gestopt een andere opleiding wilde doen. Mijn zusje deed een opleiding op dezelfde school, het Horizon College in Hoorn, en ik ben gaan kijken. Ik vond de school heel leuk en heb gekeken welke opleiding bij mij paste. Dat was Internationaal Directie Assistente. De opleiding kon ik in twee jaar doen, wat ik ook heel fijn vond omdat ik inmiddels al gewend was om mijn eigen geld te verdienen.”

Heb je altijd al geweten wat je wilde worden?

“Nee en nog steeds niet! Er zijn zoveel leuke dingen om te doen.
Na m’n VWO wilde ik graag gymleraar worden en ben ik begonnen met de ALO.
Door de lange reistijden en het feit dat ik nog niet op mezelf wilde wonen, ben ik in mijn eerste jaar gestopt. Het was gewoon te vroeg voor mij. Als het nu kon, zou ik de opleiding wel doen. Maar het secretaresse vak past ook heel goed bij mij. Ik kan er al mijn creatieve, praktische, organisatorische en analytische kanten van mezelf in kwijt.”

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

“Tussen 7 en half 9 zorg ik samen met Dennis mijn man dat de kindjes klaar zijn voor school.
Als ik een opdracht op locatie heb, bijvoorbeeld als een bedrijf extra handjes nodig heeft of vervanging tijdens ziekte of zwangerschapsverlof dan rij ik naar de klant. Op dagen dat ik thuis werk begin ik thuis of op mijn kantoor of aan de keukentafel.

“het secretaresse vak past ook heel goed bij mij. Ik kan er al mijn creatieve, praktische, organisatorische en analytische kanten van mezelf in kwijt”

Eerst natuurlijk lekker koffie! Daarna begin ik met een prioriteitenlijstje van die dag, welke klus moet af. Even checken of er geen bloedspoed in mijn mailbox of die van één van mijn klanten staat en dan werk ik mijn prioriteitenlijstje af. Daarna de mailboxen leegmaken en waar ik verder die dag nog aan toe kom. Afspraken inplannen, mail beantwoorden en versturen, social media, contractbeheer, deelnemersadministratie, HR ondersteuning, etc.”

Wat vind je het leukste aan jouw beroep?

“Overzicht creëren en zorgen dat m’n klanten en collega’s kunnen doen wat ze moeten doen. Ik ga het regelen en zorg dat het er top uit ziet. Verder natuurlijk de vrijheid van eigen baas zijn, en alle verschillende bedrijven en mensen die ik tegen kom. Elke klus en elk bedrijf is weer anders. Je kunt er al je creativiteit in kwijt, want je werkt op zoveel verschillende manieren.”

Wat vind je er minder leuk aan?

“Dat een management assistant/secretaresse nog niet altijd als gelijkwaardig gezien wordt. Een management assistant is een sparringspartner en ieder heeft z’n eigen expertise. “

Wat is voor jou de grootste uitdaging?

“Soms is het lastig als je dagen alleen aan de keukentafel zit om dan de focus te houden.”

Werk je alleen of in een team?

“Bij een interim klus zit ik op locatie en werk ik sowieso in een team. Als virtual assistant werk ik voornamelijk vanuit huis maar wel veel in overleg met de klant en dat is vaak ook een team. Je doet het samen. Natuurlijk zit ik wel vaak alleen als ik thuis werk, maar zo voelt het niet.”

Waar moet je goed in zijn?

“Overzicht creëren, aanpakken, organiseren, plannen, communiceren, handig zijn met apps en programma’s, snel oppakken en niet bang zijn dingen te proberen.

Het is juist vaak fijn voor een bedrijf om te zien dat het ook anders kan.”

Welke opleidingen zijn nodig?

“MBO secretaresse opleiding of vanuit HBO of WO opleiding.”

Wat kun je verdienen?

“Mijn uurtarief ligt tussen de €40 en €45, maar in de markt loopt dit op tot €65 per uur.
Daar gaan natuurlijk nog wel belasting en reserveringen vanaf. “

Heb je tips voor jongeren en hun toekomst?

“Hou een open blik! Als je een keuze maakt, hoeft dat niet voor de rest van je leven te zijn. Je kunt altijd wat anders gaan doen als het toch niet (meer) is wat je wilt. En voor diegene die misschien wel secretaresse willen worden. Kijk eens in je omgeving of er iemand is die secretaresse of management assistant is en vraag of je een paar uurtjes mee mag lopen. Dan krijg je een beetje een gevoel wat het vak inhoudt. Het is soms zo lastig om te vertellen wat het nou echt inhoudt.”

 “Als je een keuze maakt, hoeft dat niet voor de rest van je leven te zijn” 

Meer informatie over CharlyWerkt!@

Mijn bedrijf heet CharlyWerkt!@ en ik lever flexibele secretariële ondersteuning aan bedrijven. Je kunt me vinden op LinkedIn via https://www.linkedin.com/in/charlotte-bal/
Ik vind het leuk om te linken en heb je vragen, stel ze gerust. Je kunt me ook vinden via CharlyWerkt!@

Charlotte Bal, Interim Management Assistant / Virtual Assistant